Page content

article content

De zwakste schakel in de beveiliging is de mens!

De mens moet verantwoord en bewust zijn, dit is cruciaal is voor goede informatiebeveiliging. Iedereen in een bedrijf of organisatie moet zich bewust zijn van de gevaren op het gebied van informatiebeveiliging. Daarin speel de mens een belangrijke rol. De mens is en blijft namelijk (in de meeste gevallen) de zwakste schakel in de beveiliging.

Social Engineering, waarom de zwakste schakel?

Social Engineering is het manipuleren van technieken die bijvoorbeeld oplichters of ‘hackers’ gebruiken. Dit door vaak gebruik te maken van menselijke zwakheden, op het gebied waar mensen er niet bewust van zijn.


Om een beter beeld te geven zal ik dit onderwerp toelichten met een voorbeeld:
Een kwaadwillende persoon doet zich voor als iemand van de IT afdeling binnen een groot bedrijf. Hij vraagt aan verschillende werknemers binnen het bedrijf of hij hun computer mag gebruiken, er heerst een ”virus”.

Vervolgens heeft hij de ingelogde computer in handen en kan hij door middel van een USB-stick allerlei virussen en kwaadaardige software installeren. Hier komt ook weer bij kijken dat mensen niet bewust zijn, de zwakste schakel is hierin ook weer de ‘mens‘.


Welke maatregelen kan jouw bedrijf treffen?

  1. Stel een goed wachtwoord beleid in.
    Het begint met goede wachtwoorden bedenken aan de hand van een goed wachtwoord beleid. Dit voorkomt dat andere personen toegang krijgen tot belangrijke informatie binnen jou bedrijf. Daarnaast voorkom je ook dat deze belangrijke informatie gewijzigd wordt.
  2. Maak gebruik van een Password Manager.
    Om de goede wachtwoorden te onthouden kost moeite. Daarnaast is het slim om voor elk account een ander wachtwoord te hebben.
    Wanneer je een Password Manager hebt kan je eenmalig je gebruikersnaam en wachtwoord voor desbetreffend account invoeren. Bij elke keer dat je voor dat account moet inloggen kan je via de Password Manager het wachtwoord opvragen.
  3. Toets binnen het bedrijf het wachtwoord beleid.
    Ga na binnen het bedrijf na of werknemers zich op dit moment niet een te makkelijk wachtwoord hebben. Zodat je hen wachtwoord kan aanscherpen richting een sterker wachtwoord. Om zo een beter wachtwoord te creëren dan het wachtwoord beleid ‘eigenlijk’ is.

Hieronder een voorbeeld van hoe gemakkelijk ‘de zwakste schakel’ te beïnvloeden is:

Wil je weten wat wij voor jullie kunnen betekenen op het gebied van veiligheid of ICT-infrastructuur? Neem dan contact met ons op. Wij gaan graag een vrijblijvend gesprek met je aan.